tojo2019.reismee.nl

Møn en weer naar huis.

Eind augustus in Denemarken en het is nog steeds korte broeken weer. Vandaag een heldere dag ook en dat is fijn, want we rijden verder naar Seeland en nemen de 20 km lange tolbrug waar we al 2 dagen op uit kijken. De “entree” tot de Storebeltbrug is 370 Deense kronen (ongeveer € 50,=), we hebben dus mazzel dat we ook wat zien en dat er wat te fotograferen valt. Overnachten doen we op het erf bij een boer in Havdrup. Ook weer een bijzondere ervaring. De boerin, met rok en regenlaarzen aan gezeten op de motormaaier, maaitnog even het gras van onze plek tussen de appelbomen en de boer doet het woord, rekent af en legt uit wat we daar allemaal voor kunnen gebruiken (VEEL). Even later komt er nog een Nederlandse camper bij, aardige mensen met wie we een klik hebben. We wisselen adressen en telefoonnummers uit.

Na een goede nachtrust gaan we op weg naar het eiland Møn. Op Møn brengen we het grootste deel van de dag door. We bezoeken de krijtrotsen van Møns Klint, wandelen eerst bovenaan naar de verschillende uitzichtpunten en dalen daarna 15 minuten een trap af naar het strand. Het uitzicht op de door de zon verlichte kliffen is adembenemend. Gelukkig maar, want we moeten de trappen ook weer omhoog ?.

Weer boven en uitgezweet gaan we het koele Geocenter in, het geologisch museum. Het museum doet een poging het ontstaan van Denemarken, 70 miljoen jaar geleden, in beeld te brengen aan de hand van fossielen en afdrukken van dinosauruspoten. Waarschijnlijk snappen wij het niet zo goed, we vinden het eerlijk gezegd maar een onduidelijk museum. De films over het ontstaan van de aarde en het heelal en de sterren zijn wel interessant.

Na deze mooie dag met veel indrukken rijden we terug naar Seeland, waar we overnachten aan de haven van Karrebæksminde. Ton gooit nog een hengeltje uit en vangt een baars. Op de foto gezet en weer teruggegooid.

We zijn inmiddels 23 dagen onderweg, hebben Denemarken rondgereden en alles gezien wat we op het program hadden staan. De weersverwachting is niet goed, er komt veel regen en het wordt fris, we besluiten daarom om vanaf hier in een kleine week weer naar huis te rijden. Via de Oostkant dit keer, om ons rondje compleet te maken. Tot snel allemaal.

Nely

Leuk weer om te lezen.

Rob

Ik sluit me bij Nely aan. Dat doe ik al jaren ?.

EJ

Echt leuk om jullie reis te volgen! Tot snel

BYe

Goede reis terug. By the way: het is hier ook nat ?