tojo2019.reismee.nl

Funen

Vandaag rijden we verder naar Funen. We volgen zoveel mogelijk de Margrietroute en die voert ons langs schilderachtige dorpjes, boerderijen, eindeloze “gele” akkers en een bloemenpracht in de bermen. We stoppen even in het kustplaatsje Assens en lopen langs de haven en door het gezellige centrum. Aan het einde van de middag zoeken we de camping in Glamsbjerg op die we van te voren uitgezocht hebben. Heerlijk plekje tussen de bomen, heel rustig. Het mooie weer is aangebroken en we blijven lekker een paar dagen op deze camping staan om vanuit hier de omgeving per fiets te verkennen. We bezoeken het Skodamuseum (nooit gedacht dat in Denemarken te vinden) de plaatselijke golfclub, de havenplaats  Faaborg en slot Egoskov. Het slot is een bezoek waard, het is mooi gerestaureerd en heeft prachtige tuinen en interessante tentoonstellingen. We maken veel foto’s, hopen dat die straks thuis een beetje over komen.

Na 3 nachten met de camper in Glamsbjerg gestaan te hebben willen we verder naar een camping in de buurt van Odense. Geen plaats helaas op de camping die we uitgezocht hebben, dus we rijden door naar een camperplaats bij de haven in  Otterup. Normaal zijn we daar niet zo van, maar deze had positieve reviews en we moesten wat. Nou, dat bleek geen woord teveel gezegd, een prachtige, rustige plek direct aan een groot grasveld met zicht op de Odense fjord en het natuureiland  Vigelso. Douche en toilet is er ook en dat alles voor nul DKK. Een schot in de roos dus. Odense, de geboorteplaats van Hans Christiaan Andersen, bezoeken we in 2 dagen, eerst het openlucht museum (Den Fynske Landsby) en een dag later de stad zelf. Het blijft ons opvallen hoe rustig, schoon en lieflijk alles hier is, zelfs de steden.

Het is inmiddels woensdag 28-08 geworden en we rijden door naar het Schiereiland Hindsholm, naar het Noordelijkste puntje Langøo Hoved, een belangrijk broedgebied voor vogels. We zetten hier de camper neer, stoeltjes naar buiten en even helemaal niets, genieten van de zee- en vogelgeluiden. Op de terugweg stoppen we nog in Kerteminde en doen daar boodschappen. In de buurt van Nyborg vinden we een camping met uitzicht op 20 km lange Storebeltbrug tussen Funen en Seeland. Die brug nemen we vrijdag, als we Funen verlaten.

Rob Müller

Genoten van jullie verslag.

BYe

Wij ‘plakken’ heerlijk in Noor-Brabant en genieten hier van mooi weer, fietsen, wandelen en geocaches zoeken. Je schrijft leuk Joyce! Geniet lekker verder samen.