tojo2019.reismee.nl

Hirtshals: Noordzeemuseum

De visdag heeft helaas niets opgeleverd, we doen het die avond met een, overigens prima, daghap voor weinig op de camping.

De volgende dag regent het en we reizen door in Noordelijke richting. We stoppen na dik 150 km gereden te hebben in Hirtshals. Deze stad is de 2e visserijhaven van Denemarken. 200 schepen hebben hier hun thuishaven. Vanuit H vertrekt de pont naar Kristiansand en Larvik (Noorwegen), de Lofoten en IJsland. Dat doen wij niet, wij bezoeken het Noordzeemuseum met het grootste zeeaquarium (45 miljoen liter water) van Europa. Bij binnenkomst wordt ons door een medewerker uitgebreide informatie gegeven over het museum. Hij is vooral trots op de 2, eigenlijk 3, maanvissen die ze hebben. Ik schrijf “eigenlijk 3”, omdat hij vertelt dat er 2 dagen geleden een kleine maanvis van 3,5 kilo is bijgekomen. Een vissersboot vlak voor de kust van Hirtshals had deze maanvis per ongeluk in zijn netten gehad en naar het museum gebeld of zij hem wilden hebben? Nou, natuurlijk!! Een maanvis in de Noordzee is heel opmerkelijk, de “ oude” 2 komen uit de zee bij Portugal en wegen trouwens op dit moment 750 en 350 kg. We hebben ze gezien, joekels zijn het, indrukwekkend, het zijn net zwemmende, grote witte rotsblokken. En, we waren precies op tijd voor het voeren van de vissen in het grote aquarium. Een duiker daalt af tussen de vissen, heeft een camera op z’n hoofd en voert eerst de maanvissen met de hand. Handenvol vis gaat in die bekken. Helaas was de uitleg alleen in het Deens, dus we namen maar aan dat het vis was. Die avond vinden we een rustig plekje op een natuurcamping in Sindal, vlakbij H.

Na de weersvoorspelling bekeken te hebben besluiten we niet verder Noordelijk te rijden, maar om via de Oostkust weer terug zakken in Zuidelijke richting, naar Hedensted, waar het weer veel beter is en waar vandaan we makkelijk verder kunnen rijden naar het eiland Funen. Zo gezegd, zo gedaan en Hedensted blijkt nog meer voordelen te hebben: we komen wederom terecht op een plek bij een visvijver. Dus T de volgende dag in de herkansing. Na 4 uur vissen ....... eureka!! een grote zalmforel, waar we zeker 2 maaltijden aan hebben met z’n 2-tjes. Dat wordt BBQ-en op Funen!

Remi

Hoi!

Ik krijg steeds mailtjes van deze reis die bestemd zijn voor Marjorie.
Haar adres heeft een extra m voor de @.
Wellicht handig om dat even aan te passen.

Groeten Remi

Joyce

Dank je wel voor je reactie. Ik zal het gelijk aanpassen.
Gr. Joyce

Ans van Krevelen

Weer een leerzaam verhaal. Was de vis lekker? Kus!

Joyce

Heerlijk!

Luc

leuk hoor, heb alles even bijgelezen! Veel plezier nog. En eetsmakelijk met die zalm ?