tojo2019.reismee.nl

Rømø, Ribe en Farsø

14-08-2019: Rømø

Afgelopen nacht heeft de camper de test op waterdichtheid goed volbracht. Onweer direct boven ons hoofd en regen hielden ons uit de slaap en het “wiegen” van de camper door de harde wind ? hielp niet om in slaap te vallen. Gelukkig komt ook in Denemarken na regen zonneschijn en tegen de tijd dat we op de 9 kilometer lange dijk naar het Waddeneiland rijden, doet het zonnetje erg z’n best om door de wolken heen te komen. Het is maar een kort stukje rijden naar de volgende camping, maar wat voor een stukje, prachtig. We stoppen op 1 van de uitkijkpunten op de weg, lopen langs het strand. Langs de vloedlijn liggen oesters, kokkels, krabben en mossels, allemaal leeggegeten door de vele vogels die hier zijn. Eenmaal geïnstalleerd op de camping hebben we met de fiets het eiland verkend. We zijn van Oost naar West gefietst en in het midden ongeveer doorgestoken naar het Noordzeestrand. Het is daar een drukte van belang, er wordt op allerlei manieren gesurfd, ook kitte-surfen, en gevliegerd. Wij hebben gewoon toegekeken.

15-08-2019: Ribe, Esbjerg, vuurtoren Blåvands huk

We douchen vanochtend uitgebreid op de camping, vullen water bij en laden telefoons en i-pads op. Vanavond staan we zo goed als vrij, zonder enkele voorziening, en daar willen we op voorbereid zijn. Vandaag regen, regen en nog eens regen. Niet erg, we hebben toch een reisdag gepland. Onze 1e stop is in Ribe, de oudste stad van het huidige Denemarken. Met de paraplu's gewapend bezoeken we de Domkirke en het bijbehorend museum en beklimmen we de 52 meter hoge “burgertoren”. Nu toch wel jammer van de regen, het prachtige uitzicht over de moerassen moeten we erbij denken. Nu eerst warme koffie en wat lekkers.

Onze volgende stop is ietsje voorbij Esbjerg, we zien de beeldengroep “Mennesket ved Havet (Mannen aan de zee)). We lezen dat de 4, 9 meter hoge, beelden van witte mannen in 1995 gemaakt zijn ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van Esbjerg. De mannen kijken vanuit hun stoel uit over de Waddenzee.Ze zijn imposant en op een droog moment maken we snel een paar foto’s.

Onze laatste tussenstop vandaag is de vuurtoren bij Blåvands huk. Het weer is inmiddels opgeknapt en we lopen een stuk door de duinen, rond de vuurtoren en tussen bunkers uit WOII. Mooi is het hier, de hei staat volop in bloei, je kunt overal lopen en het is heerlijkrustig.

Hierna doen we een paar boodschapjes en rijden door naar onze overnachtingsplek in Varde. Wezijn 144 km opgeschoven.

16-08-2019: Farsø

Nog niet eerder zijn we zo vroeg op weg ?. Onze overnachtingsplek was prima, heerlijk rustig, maar in je eentje staan is even wennen. Zelfs Ton sliep in de “waakstand” en we waren dus vroeg wakker. De weersvoorspelling is goed en vandaag willen we naar Farsø, met op het program een bezoek aan Hvide Sande, een belangrijke vissershaven met een dagelijkse visafslag. We rijden verder op de Margrietroute 8 (de Noordzeekust van Jutland), welke begon in Ribe. De route voert ons over Holmsland Kit, een smalle landtong tussen de Noordzee en de Ringkøbing Fjord. In Hvide Sande heeft men een kanaal gegraven en een sluis gebouwd, om de zeeverbinding tot stand te brengen. Het zonnetje schijnt en eenmaal in HS genieten we van 2 heerlijke broodjes vis op een terras. Ton krijgt gelijk de smaak te pakken en in de winkel met visattributen schaft hij de juiste haakjes, lijnen, loodjes en voer aan om zelf forel te gaan vangen in 1 van de vele visvijvers die D rijk is. Onze volgende overnachtingsplek in Farsø weten we dan ook gelijk, dat moet er 1 bij een forellenvijver worden en morgen wordt een visdag!!

Ans

Hallo

Ans

De eerste keer dat ik een bericht verstuurde ging hij niet weg. Heb je nu wat ontvangen?

EJ

Leuk om te lezen! Ik ben benieuwd of jullie vandaag forel eten.

Groet Ernst Jan